TOP5 -vinkit esteettömän matkailun kehittämiseksi
Keräsimme tähän postaukseen vinkit esteettömän matkailun kehittämiseksi. Esteettömien matkailupalveluiden tai -kohteiden kehittäminen saatetaan usein mieltää haastavaksi. Esteettömyys on laaja käsite, joka ymmärretään usein kapeakatseisesti vain fyysisen ympäristön kautta. Todellisuudessa käsite on suurempi, kahteen yhtä tärkeään osaan jaettava kokonaisuus. Esteettömyydellä viitataan lähinnä fyysiseen ympäristöön, kun saavutettavuudella tarkoitetaan aineetonta ympäristöä, kuten tietoa, verkkosivuja, palveluja ja asenteita sekä viestinnän ja tiedotuksen saavutettavuutta. Lue alta millaisiin asioihin esteettömän matkailun kehittämisessä tulisi kiinnittää huomiota.
1. Tarkasta, että ennakkotieto kohteen esteettömyydestä ja saavutettavuudesta on relevanttia, ajankohtaista ja saavutettavaa
Esteettömästi saatavilla oleva tieto kohteen esteettömyydestä ja saavutettavuudesta on erittäin tärkeää, kun suunnitellaan matkaa ja matkakohdetta. Ennakkotieto kohteesta vaikuttaa monesti kohteen valintaan eikä sen merkitystä voi korostaa liikaa. Voit lukea lisää esteettömyydestä viestimisestä täältä.
2. Tunnista erilaiset yksilölliset tarpeet
Erilaisilla toimintakyvyillä olevilla henkilöillä on erilaisia tarpeita esteettömyyden suhteen. Aina kaikki ei ole täysin esteetöntä tai palvele ihan jokaista asiakasryhmää. Mieti, millaisille asiakkaille sinun kohteesi tai palvelusi soveltuu ja viesti siitä asianmukaisin keinoin.
3. Kiinnitä huomiota esteettömään rakentamiseen, rakennuksiin ja ympäristöön
Mieti, miten voisit kehittää esteettömyyttä matkailukohteessa. Mitä pieniä korjauksia esteettömyyden parantamiseksi kannattaa tai voi tehdä heti? Mitä kannattaa tehdä seuraavan peruskorjauksen yhteydessä? Apua esteettömyyden suunnitteluun saat esteettömyyskartoituksesta, Ympäristöministeriön sivuilta löydät voimassa olevan esteettömyyden rakentamismääräyskokoelman.
4. Kiinnitä huomiota tarvittaviin apuvälineisiin
Ota selvää, mitä erilaisia apuvälineitä on olemassa ja mistä niistä olisi hyötyä sinun matkailukohteessasi. Mieti ja listaa ylös, mitkä apuvälineet olisi hyvä löytyä paikan päältä ja mitkä välineet asiakkaalla itsellä tulisi olla mukana.
5. Henkilökohtainen avustaja vai ei?
Matkailuyrittäjän tai työntekijän ei tarvitse toimia vammaisen henkilön henkilökohtaisena avustajana, mutta joskus avun tarjoaminen asiakkaalle on erittäin hyvää palvelua. Mieti millaisissa tilanteissa apua kannattaa ja voi tarjota ja miten avustaminen käytännössä toimii.
Muut käytännön vinkit esteettömän matkailun kehittämiseksi saat Ellaren järjestämistä esteettömyysvalmennuksista, joihin voit tutustua täällä.