Saavutettavuus on osa esteettömyyttä

Kuva: Glenn Carstens-Peters / Unplash

Kuva: Glenn Carstens-Peters / Unplash

Kaikki unelmoivat matkustamisesta ja unohtumattomien elämysten kokemisesta. Siksi esteettömien reittien ja luontokohteiden kehittäminen on arvokasta työtä. Usein ongelmana on kuitenkin se, että tietoa ei löydy tai sitä pitää hakea useammasta paikasta. Jos palveluista ei kerrota verkkosivuilla saavutettavassa muodossa, katkeaa palveluketju heti alkuunsa.

Saavutettavuudella tarkoitetaan sitä, että verkkopalveluja voi käyttää, vaikkei näkisi, kuulisi tai voisi liikuttaa hiirtä tai kirjoittaa näppäimistöllä. Saavutettavuus koskee myös tietoa, eli verkkopalveluiden sisällön on oltava ymmärrettävää. Tällöin esimerkiksi henkilöt, joilla on näkemisen vamma tai oppimisvaikeuksia, voivat käyttää digitaalisia palveluja tasa-arvoisesti.

Suomessa arvioidaan olevan yli miljoona ihmistä, jotka tarvitsevat saavutettavia digitaalisia palveluita. Maailmanlaajuisesti määrän arvellaan olevan yli miljardin. Saavutettavuus koskee meitä kaikkia ja se auttaa myös tilapäisissä tapauksissa: meluisa ympäristö voi estää kuulemasta, auringonpaiste voi estää näkemästä ruutua ja kipsi kädessä voi haitata hiiren tai näppäimistön käyttöä.

Saavutettavuutta voi tarkastella monesta näkökulmasta

Verkossa on paljon kattavia ohjeita ja tarkistuslistoja, joiden avulla verkkosivujen saavutettavuutta voi parantaa. Päästäksesi alkuun voit pohtia esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:

  • Onko sivustollani helppo navigoida? Tarvitseeko sen käyttämiseen hiiren tarkkaa liikuttamista?
    Varmista, että sivustolla on looginen järjestys, ja että sivuja voi käyttää näppäimistön avulla. Tietojen ei pitäisi olla ripoteltuna eri puolille sivustoa. Mitä vähemmän klikkailua, sen parempi!

  • Onko teksti helppolukuista?
    Käytä riittävän suurta fonttikokoa ja varmista, että tekstin ja sen taustan välinen kontrasti on riittävän suuri. Sans-serif-fontit eli pääteviivattomat fontit, kuten Arial ja Helvetica, helpottavat myös lukemista.

  • Saanko kaiken tarvitsemani tiedon, vaikken voisi nähdä kuvia?
    Lisää kuviin kuvatekstin lisäksi alt-teksti eli lyhyt kuvaus siitä, mitä kuvassa tapahtuu tai miltä se näyttää. Alt-teksti ei näy muille käyttäjille, vaan ruudunlukuohjelma lukee sen ääneen. Alt-tekstit tehostavat myös hakukonenäkyvyyttä.

  • Saanko kaiken tarvitsemani tiedon, vaikken voisi kuulla videoita tai äänitiedostoja?
    Videoihin on syytä tekstittää vähintäänkin tiedot siitä, kuka puhuu ja mitä sanotaan. Tekstitykseen olisi hyvä myös sisällyttää muut tiedon kannalta merkittävät äänet – myös ne, jotka eivät näy kuvassa. Äänitiedostot kannattaa litteroida ja julkaista verkkosivuilla äänitiedostojen yhteydessä.

  • Saanko kaiken tarvitsemani tiedon ymmärrettävästi?
    Käytä teksteissäsi selkeää kieltä ja vältä monimutkaisia rakenteita ja kielikuvia. Jäsennä tekstiä niin, ettei käyttäjän tarvitse lukea pitkiä tekstikappaleita. Tekstin tukena voi käyttää kuvia ja kaavioita – mutta ne eivät saa olla ainoa tiedonlähde.

  • Voiko minuun ottaa yhteyttä useammalla kuin yhdellä tavalla?
    Jos yhteystiedoissasi on vain puhelinnumero, rajaat yhteydenottomahdollisuuden ulkopuolelle ne, jotka eivät voi tuottaa puhetta.

Saavutettavuuden parantamisen voi aloittaa varsin pienin askelein. Esimerkiksi fontin tyyliä, kokoa ja väriä voi muuttaa vaikka heti.

Aloita esteettömien ja saavutettavien palveluiden kehittäminen jo tänään

Saavutettavuus on tärkeä osa esteettömiä luontomatkailupalveluita. Edellä mainittujen kysymysten avulla pääsee alkuun, mutta perusteellisen käsityksen ja koko palvelupolun kattavan esteettömyyden ja saavutettavuuden takaa vain vahva osaaminen. Me voimme auttaa. Asiantuntevan tiimimme avulla voit kehittää kohteestasi kaikille sopivan – yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti.

Lue lisää esteettömän luontomatkailun kehittämispalveluistamme verkkosivuillamme!

Edellinen
Edellinen

Suomalainen pyöräilysisältö kiinnosti Outdooractivessa 2020

Seuraava
Seuraava

Suomesta unelmoitiin lähes puoli miljoonaa minuuttia