Suomesta unelmoitiin lähes puoli miljoonaa minuuttia

Kuva: Harri Tarvainen / Visit Finland

Kuva: Harri Tarvainen / Visit Finland

Visit Finlandin yhteismarkkinointikampanja Outdooractivessa vuonna 2020 ylitti sille asetetut tavoitteet pandemiasta huolimatta. Kampanjan tulokset puhuvat puolestaan: Suomi kiinnostaa ja Suomen luonnosta ja väljyydestä unelmoidaan, vaikka matkustamaan ei vielä pääse.

Visit Finland aloitti yhteismarkkinointikampanjan Outdooractivessa maaliskuun 2020 alussa. Viikko kampanjan aloittamisen jälkeen Suomi – ja koko maailma suljettiin. Vallitsevan tilanteen vuoksi kampanjaa jouduttiin organisoimaan uudelleen ja toimenpiteitä uudelleenkohdentamaan haluttujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Olosuhteiden muutoksesta huolimatta kampanjan ensimmäisen vuosipuoliskon sekä vuoden jäkipuoliskon tavoitteet ylitettiin.

Kampanjassa nostettiin esiin suuralueita Lappia, rannikkoa ja saaristoa, Järvi-Suomea ja Helsingin seutua sekä Suomen matkailukohteita. Teemoja olivat muun muassa Suomen pohjoinen idylli, maailman onnellisin maa ja kansallispuistot sekä aktiviteetit kuten retkeily ja vaellus, pyöräily, maastopyöräily sekä vesi- ja talviaktiviteetit. Matkailualueista mukaan lähtivät muun muassa Levi, Kainuu, Jyväskylä, Saimaa, Kuusamo, Pyhä-Luosto, Pohjois-Savo, Salla, Kokkola, Saaristomeri, Pietarsaari ja Vaasa.

Puoli miljoonaa minuuttia Suomea

Visit Finlandin kampanja Outdooractivessa tavoitti halutun kohderyhmän ja kiinnosti ihmisiä. Ensimmäisellä vuosipuoliskolla varsinkin kesäinen Suomi herätti kiinnostusta. Tässä muutamia huikeita lukuja:

Kampanjasivuilla vietettiin aikaa yhteensä 453 185 minuuttia, eli vähän yli 7553 tuntia. Päivissä tämä tekee yhteensä 314,7 päivää! Kampanja keräsi yhteensä yli 32 miljoonaa näyttöä ja kampanjasivut 208 410 katselukertaa. Keskimääräinen kampanjasivuilla vietetty aika oli 2:23 minuuttia, mikä tarkoittaa sitä, että sisältöjä oikeasti katseltiin ja luettiin.

Suuralueista erityisesti Lappi kiinnosti matkailijoita, sillä Lappia klikkailtiin tavoitteisiin nähden lähes kaksinkertainen määrä. Suurin kasvu nähtiin kuitenkin rannikko- ja saaristoalueella, jossa vuoden 2019 kampanjaan verrattuna kasvua oli huikeat 43,5 %.

Alueelliset klikit suuralueiden kampanjasivuille:

  • Lappi: 46 823 katselukertaa (95,1 % yli tavoitteen ja 26,5 % kasvu vuoteen 2019 verrattuna)

  • Järvi-Suomi: 39 064 katselukertaa (62,8 % yli tavoitteen ja 19,8 % kasvu vuoteen 2019 verrattuna)

  • Rannikko ja Saaristo: 35 628 katselukertaa (48,5 % yli tavoitteen ja 43,5 % kasvu vuoteen 2019 verrattuna)

Outdooractive näkyy ja kuuluu saksankielisessä Euroopassa

Suomi kiinnostaa matkakohteena. Tämän osoittaa kaikki se luku- ja katseluaika, jonka Suomi ja Suomen kohteet keräsivät kampanja-aikana. Vaikka mahdollisuudet matkustaa Suomeen vuonna 2020 olivat laihat ja tulevaisuus vuonna 2021 on epävarma, kampanjoimalla Suomi pidetään matkustajien mielessä. Suomen valttikortit kuten luonto, puhtaus, väljyys ja turvallisuus ovat matkailijoille entistäkin tärkeämpiä asioita, kun he pandemian laantuessa ovat valmiita matkustamaan.

Erityisesti saksankielisessä Euroopassa kiinnostus Suomea kohtaan on kova. Outdooractiven avulla tavoitetaan suoraan tämän markkina-alueen kuluttajat ilman erillisiä välikäsiä, jonka seurauksena Outdooractive näkyy ja kuuluu saksankielisessä Euroopassa. Myös Visit Finlandin vuoden 2021 merkittävimmät markkinoinnin investointipanostukset kohdennetaan mm. vahvan markkina-aseman ylläpitoon Saksassa imagomarkkinoinnin, PR- ja medityön kautta.

Matkustusrajoitusten vuoksi kampanjan herättämä kiinnostus ei vielä muutu konkreettisiksi matkustajiksi, mutta ollaan valmiita vastaanottamaan matkailijat, kun aika siihen on kypsä. Ja pidetään Suomi ja sen erinomaiset puitteet matkailijoiden mielessä.

Mukaan vuoden 2021 kampanjaan? Lue lisää kampanjapaketeistamme täältä. Voimme myös räätälöidä tarpeisiisi sopivan kampanjan. Olethan yhteydessä!

Edellinen
Edellinen

Saavutettavuus on osa esteettömyyttä

Seuraava
Seuraava

Pirjo Räsäsestä ELY:n kehittämispalveluiden konsultti