Tarinallistamalla luot merkityksellisen luontokokemuksen

AdobeStock_394607983.jpeg

Kuinka moni nostaakaan luonnon esiin Suomen vahvuutena erittelemättä sen tarkemmin mitä siellä voi kokea ja nähdä? Kuvissa luonto näyttäytyy metsinä, tuntureina ja kirkasvetisinä järvinä. Villinä ja koskemattomana, toisaalta pääsemättömänä ja saavuttamattomana ja näin ollen vailla merkitystä. ”Meillä on tätä luontoa, sitä tarvitsee vain markkinoida” -on hyvin yleinen kommentti.

Luonto ei kuitenkaan yksin riitä. Melkeinpä kaikki matkailumaat, -kohteet ja jopa kaupungit nostavat visit-sivuillaan luonnon ja ulkoilman yhdeksi matkailuvaltikseen. Jotta luonto olisi koettavissa ja saavutettavissa, tarvitaan reittejä ja rakenteita. Jotta luonto ja maisema saisi merkityksen, tulee se myös sitoa paikan henkeen ja siinä varsin kätevä keino on tarinallistaminen.

Mitä tarinallistaminen on?

Tarinallistamisessa on kysymys luontomatkailukohteen strategisesta muotoilusta koettavaksi tarinaksi, jossa asiakas mukana aktiivisena toimijana. Tavoitteena on erottautuminen muista kohteista ja toisaalta kävijän sitouttaminen tarinallisella elämyksellä. Työssä hyödynnetään kohteen erityispiirteitä. Luonnosta, reiteistä ja palveluista muotoillaan elämyksellisiä kokonaisuuksia, jotka yhdistyvät tarinan juonen avulla. Näin syntyy merkityksellisiä kokemuksia, jotka koetaan juuri tässä paikassa, ei missä tahansa.

Millainen on hyvä luontomatkailukohteen tarina? Tässä kolme pointtia:

Yhdistävä: Kohteen ydintarina on kaikkia kohteessa toimivia yhdistävä vahva punainen lanka. Se kannustaa ja ohjaa kaikkia toimimaan samaan suuntaan. Enemmän yhteistyötä, parempia tuloksia.

Erottuva: Hyvä tarina antaa eväät erottuvaan viestintään ja markkinointiin. Kaikilla tasoilla – sekä markkinoidessa kohdetta että kommunikoidessa kohteessa asiakkaiden kanssa.

Osallistava: Tarinallistaminen on parhaimmillaan osallistava ja yhteisöllinen prosessi. Paikallisia asukkaita voidaan ottaa mukaan suunnitteluprosessiin, yrityksiä tuotteistamaan palveluita ja asiakkaita jakamaan kohteessa koettuja elämyksiä.

Hyvä tarina antaa paikallisille asukkaille merkityksen, paikallisidentiteetti, ylpeys omasta paikkakunnasta vahvistuu. Tarinan avulla yrityksille syntyy uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja asiakkaille merkityksellisiä kokemuksia. Vastuullista kehittämistä parhaimmillaan!

Miten tarina asiakkaan koettavaksi?

Tarinaa voidaan upottaa sekä digitaaliseen muotoon että elämyspalveluihin. Outdooractiven verkkopalvelussa tai softalla toteutetuissa verkkopalveluissa voit koota eri palvelut ja kohteet yhteen tarinasi avulla. Tarina toimii myös digitaalisten esitteidesi punaisena lankana. Tarinat voivat tulla esille reitti- ja kohde-esittelyissä niin video-, audio-, kuva- tai tekstimuodossa. Maastossa tarinat voivat näkyä visuaalisissa opastauluissa kertoen historiasta, perinteistä ja ihmisistä. QR-koodin taakse voidaan lisätä videoita, kuvia ja lisää tekstiä, kuten kieliversiot. Audio-tallenteet ovat jo vakiotoiminto Outdooractiven verkko- ja mobiilialustoilla. Mobiilisovellukseen voidaan luoda vaikkapa Avatar, joka aktivoituu kohdetta lähestyttäessä ja kertoo tarinaa esimerkiksi kohteen biologiasta, historiasta ja nykypäivästä. Myös opastetut retket ja ohjelmapalvelut saavat sisältöä tarinasta puhumattakaan esimerkiksi ruokaelämyksestä tai vaikkapa häätapahtumasta.

Miten tarinallistaminen tehdään?

Ellaren tuotteistamistyöpajoissa ja reittien kehittämissuunnitelmissa keskeisenä osana on kohteen kärkiviestin ja asiakasryhmien määrittely. Tavoitteena on jo lähtökohtaisesti yhdessä miettiä, kenelle tämä kohde on vetovoimaisin, mistä vetovoima koostuu ja mitä arvoa tuotamme potentiaalisille kävijöille. Tästä on helppo jatkaa Tarinakoneen tarinallistamispajoihin.  Ensin tunnistetaan luontokohdeverkoston yhteinen ns. sateenvarjotarina, jossa kerätään yhteen alueen erottuvimmat tarinaelementit tuotteistuksen punaiseksi langaksi. Tästä edetään jokaisen kohteen omaan ydintarinaan ja siitä edelleen yksittäisten reittien tai elämysten tarinallistamiseen draaman kaaren mallia soveltavan Tarinapolku-työkalun avulla. Tarinakoneen pajojen jälkeen on helppo jatkaa tarinalähtöistä kehittämistyötä niin kohteen tuotteistuksen kuin markkinointiviestinnän ja myynnin toimenpiteiden osalta. Tarina pistää myös ylimääräiset rönsyilyt kuriin, ja viesti asiakkaiden suuntaan on selkeä ja tehokas.

Tehdään yhdessä Suomen huikeista luontomatkailukohteista menestystarinoita, jotka houkuttelevat niin palaavia kuin uusia asiakkaita vuodesta toiseen niin kotimaasta kuin kansainvälisesti!

Tule mukaan webinaariin kuulemaan lisää siitä, miten sinä voit ottaa luontomatkailukohteen tarinallistamisen haltuun.

Teksti: Anne Kalliomäki, Tarinakone Oy ja Pirjo Räsänen, Ellare Oy

Edellinen
Edellinen

Kätketyt aarteet esille Outdooractiven digitaalisen ratkaisujen avulla

Seuraava
Seuraava

Uudistunut Outdooractive Business on nyt julkaistu