Kesällä 2021 Suomi lähtee pyörämatkalle

Kuva: Unsplash

Kuva: Unsplash

“Hyvä aika kehittää itseään”, totesimme koronan iskiessä. Luontomatkailu ja eritoten pyöräily ovat lähellä Ellaren tiimin sydäntä joten ryhdyimme tutkimaan - no, luontomatkailua. Toteutimme pyörämatkailututkimuksen, jossa kartoitettiin erilaisia pyörämatkailijaprofiileja, potentiaalisten pyörämatkailijoiden mieltymyksiä, potentiaalisia pyörämatkailualueita, palveluiden ostovalmiutta sekä tulevaisuuden pyörämatkailu-aktiivisuutta. Tutkimukseen saatiin 1776 kelvollista vastausta. Vastaajat koostuivat aktiivipyöräilijöistä sohvaperunoihin.

Pyörämatkailulla on vetovoimaa nyt ja tulevaisuudessa; 85 % vastaajista koki pyörämatkailun erittäin tai melko houkuttelevaksi. Sama on havaittavissa Outdooractiven tilastoista, joissa pyörämatkailu ja erityisesti tietyt brändätyt pyöräilyreitit nousivat kesän aikana huomattavasti retkeilyreittejä suositummaksi. Esimerkiksi Outdooractiven matkailukartta -upotusta käyttävä Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiö takoi ennätykselliset ¼ miljoonaa reittien katselukertaa kesällä 2020 pyöräilyreitit kärjessä. 

Erilaisia pyöräilijöitä, erilaisia tarpeita 

Yleisin pyöräilijäprofiili näyttäisi olevan retkipyörälijä. Kävi ilmi, että haasteita hakevat halusivat hekin olla enemmän nautiskelijoita, eivät himopyöräilijöitä. Eroja eri pyörämatkailijoiden välillä löytyi niin ikäryhmien kuin sukupuolenkin mukaan. Esimerkiksi alamäkipyöräilijöissä korostuivat alle 35-vuotiaat miehet, kun taas maastopyöräilijöiksi itsensä kokivat 36-55 -vuotiaat ja kaupunkipyöräilijöiksi 56-65 -vuotiaat. Perhepyöräilijöitä edustivat useammin naiset kuin miehet, maantiepyöräilijöissä tilanne oli päinvastainen.  

Merkittäviä eroja löytyi myös siinä, minne erityyppiset pyöräilijät halusivat suunnata pyörämatkalle sekä siinä miltä alueilta minne haluttiin suunnata pyörämatkalle. Tunturi-Lappiin suuntaavat erosivat esimerkiksi rannikolle ja saaristoon halajavista pyöräilijöistä. Aineistoista pystyi myös profiloimaan palveluita ostavat segmentit. 

Maisemalla on väliä

Kiinnostavimpina pyörämatkailukohteina pidettiin Turun saaristoa ja Ahvenanmaata  Tunturi-Lapin sekä Järvi-Suomen ohella. Pyörämatkalla nautittiin upeiden maisemien kokemisesta sekä luonnossa ja ulkoilmassa vietetystä ajasta. Aivan kuten kansainvälisillä markkinoillakin, houkutti vesistöjen läheisyys kotimaistakin pyörämatkailijaa. Nautintoa tuottivat uuden seudun sekä paikallisten nähtävyyksien, kuten luonto- ja historiallisten kohteiden kokeminen. Pyörämatkailukohteiden valintaan vaikuttivat hyvä pyörämatkareittiverkosto, matkakohteen helppo saavutettavuus sekä arvostelut ja suositukset. Eri pyöräilijäryhmien välillä löytyi suuriakin eroja. 

Pyörämatkailuaktiivisuus kasvaa tulevaisuudessa

Lähes puolet vastaajista arvioi käyvänsä vähintään kerran vuodessa yöpymisiä sisältävällä pyörämatkalla. Kolmannes vastaajista ei ollut vielä käynyt pyörämatkalla ja heitä kiinnostivat päiväretket kotoa tai vapaa-ajan asunnolta käsin sekä päiväretkeily matkakohteessa. 

Yli puolet vastanneista arvioi pyörämatkailuaktivisuutensa kasvavan vähintään jossain määrin. Mielenkiintoista on se, että aktivisuuden arvioitiin kasvavan, vaikka vastaaja ei ollut aiemmin käynyt pyörämatkalla. Pyörämatkailulle on siis selkeää kysyntää. 

Vaikka sähköpyörä löytyy tällä hetkellä vain noin 10 %:lla vastaajista, tulokset lupailevat kasvua sähköpyörämarkkinoilla. Lähes viidesosa niistä, joilta sähköpyörää ei löydy, harkitsee sellaisen ostamista ja vajaa puolet on kiinnostunut kokeilemaan pyörää. Sähköpyörien kysyntään voidaan siis odottaa piikkiä sekä myynti- että vuokrauspuolella.  

Katso Ellaren pyörämatkailututkimuksen tulosten tiivistelmä täältä.

Seuraavaksi pyörä kohti kansainvälisiä markkinoita

Selvitimme myös pyörämatkailun kansainvälisiä markkinoita keskittyen erityisesti jakelukanaviin. Jo kirjoituspöytätutkimuksessa kävi ilmi, että suomalaisia pyörämatkatuotteita on varsin vähän kansainvälisillä markkinoilla. Samat tuotteet ja yritykset ovat myynnissä useassa jakelukanavassa ja uusia tuotteita on harmillisen vähän. Analysoimme myös kotimaisia tuotemanuaaleja. Kehittämiskohteina nousi esille muun muassa tiukat aluerajaukset, pyöräilijöiden tarpeiden ymmärtäminen ja majoituskohteisiin liittyvät haasteet. Myös tuotteiden kuvauksia tulisi kehittää elämyksellisempään suuntaan. 

Toteutamme tammikuussa laajan kansainvälisen kyselytutkimuksen, jota täydennämme syvähaastatteluilla. Tutkimus on kohdennettu erityisesti kansainvälisiin, outdoors-teemaisia matkoja tarjoaviin jakelukanaviin.

Ellaren tiimi pysyy pyörän satulassa 

Ellare on Suomen aktiivisin ja laaja-alaisin pyörämatkailua kehittävä yritys, jonka tiimi myös pyöräilee aktiivisesti. Olemme olleet mukana kehittämässä suomalaista pyörämatkailua vuodesta 2000. Teemme omaa luonto- ja pyörämatkailututkimusta, josta Sinä hyödyt. Toimimme kansainvälisissä verkostoissa, tunnemme kansainväliset pyörämatkanjärjestäjät,  sparraamme yrityksiä, konseptoimme pyörämatkailukohteita, valmennamme ja teemme hankesuunnitelmia ja olemme toteuttaneet useita pyörämatkailun benchmarking-matkoja. Emme kuvittele osaavamme kaikkea itse, me emme esimerkiksi rakenna sinulle BikeParkia. Jos emme tiedä tai emme osaa niin ohjaamme sinut oikeaan osoitteeseen. Olemme osallistuneet myös Pyörämatkailukeskuksen perustamiseen ja kehittämiseen ja olleet mukana yrityspartnerina Tervetuloa Pyöräilijä -merkin kehittämisessä. Tukenamme on myös Outdooractiven kansainvälinen verkosto, johon kuuluu pyöräilyn harrastajia, pyöräily-yhdistyksiä, pyörämatkailun kehittäjiä ja markkinoijia ympäri maailmaa. 

Hyödynnä osaamistamme oman alueesi luonto- ja pyörämatkailustrategian laatimisessa, osaamisen kehittämisessä tai vaikka markkinoinnin kohdentamisessa. Ota yhteyttä!

Edellinen
Edellinen

Ilmainen Outdooractive My Business -tili yrityksille ja kohteille

Seuraava
Seuraava

Outdooractiven vuosi 2020 paketissa