Outdooractiven vuosi 2020 paketissa

Kuva: photo-nic.co.uk / Unsplash

Kuva: photo-nic.co.uk / Unsplash

Vallitsevasta pandemiatilanteesta huolimatta Outdooractiven vuosi 2020 on ollut menestyksekäs! Haastavan vuoden aikana Outdooractive on onnistunut kasvamaan yhdeksi markkinoiden suurimmista outdoors-alustoista, sekä maailman suurimmaksi outdoors-matkailualustaksi. Ratkaisujamme käyttävät muun muassa luonto- ja liikuntayhdistykset, kunnat ja kaupungit, matkanjärjestäjät, yritykset ja väline- ja varustemyyjät. Luonto yhdistää meitä kaikkia!

Kansainvälistä ja kotimaista kasvua

Alkuvuodesta Iso-Britannian outdoors-matkailun markkinajohtaja ViewRanger fuusioitui Outdooractiveen. Fuusion mukana tuli miljoonia uusia käyttäjiä mm. Iso-Britanniasta, Ranskasta, Italiasta sekä Venäjältä. Tällä hetkellä Outdooractivessa on lähes 9,8 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää! Ranskalaisesta MountNpass -digitaalisesta pyörämatkailualustasta tuli keväällä osa Outdooractive -perhettä. Loppuvuodesta hankittiin Outtt - Norjan suurin outdoors-alusta.  Kansainvälistymisen myötä yrityksen pääkieli vaihtui saksasta englanniksi.

Huhtikuussa Outdooractive avautui suomen kielellä ja heti perään venäjäksi. Tällä hetkellä Outdooractive on 13 eri kielellä ja käyttöjärjestelmässä löytyy 30 kieltä. Suomessa uusia alueita liittyi mukaan, muun muassa Päijänne, Salo, Taivalkoski, Posio, Pietarsaari ja Savonlinna. Metsähallitus uudisti yhteistyösopimuksensa ja Kainuu julkaisi API-lisenssin avulla oman mobiilisovelluksen.

Kansainvälisiltä markkinoilla löytyy jo useampia matkailualueita, joissa laajemman alueen kaikki DMOt käyttävät Outdooractiven teknologiaa kansallispuistojen, UNESCOn maailmaperintökohteiden ja yritysten rinnalla. Digitaalinen yhteistyö poikii näkyvyyttä ja asiakkaille valtavasti hyödyllistä ja hyvin jäsennettyä informaatiota. Myös Suomessa digitaalisen yhteistyön merkitys on huomattu. Esimerkiksi Saimaa Geoparkin yrityspartnerit ovat saaneet Outdooractiven avulla erittäin laajaa näkyvyyttä.

Uusia ominaisuuksia ja hiottua teknologiaa

Partnerimme hyötyivät myös Outdooractiven teknologian kehittämisestä. Esimerkiksi mobiilisovellusten toiminnallisuuksia parannettiin ja parannukset ovat ilahduttavasti näkyneet sekä App storen että GooglePlayn arvioissa. Lataajamäärät ovat myös kasvaneet ja päivittäin Outdooractiven sovellusta ladataan noin 8500 kertaa. 

Suosituin palvelumme on Outdooractive FlexView -matkailukartta, jota päivitettiin entistä käyttäjäystävällisempään ja tehokkaampaan muotoon. Lisäksi Outdooractive esitteli liudan uusia ominaisuuksia kuten Challenges, Skyline ja Buddy Beacon. Ensimmäinen Outdooractiven Challenge on vuodenaikaan sopivasti jouluteemainen ja kestää vuoden loppuun saakka. Etköhän pistä tonttulakin päähän ja lähde vaikkapa ladulle tai lumikenkäilemään, vielä ehdit ilmoittautua mukaan!  Buddy Beacon -toiminnolla etsit lähistöllä liikkuvat kaverit  ja jos zoomat sovelluksellamme horisonttiin, kertoo Skyline mitä horisontissa siintää. Tunturien nimet, korkeuden ja reitin sinne. Näppärää, eikö vain?

Tutkittu brändi ja taatusti toimiva teknologia

Saksan markkinoilta kantautui iloisia uutisia lokakuussa, kun Outdooractive nousi jo kolmannen kerran peräkkäin kärkisijoille Saksan suurimmassa Deutschland Beste -kuluttajabränditutkimuksessa, jossa tutkittiin yli 24 000 brändiä. Outdooractive valittiin yhdeksi parhaimmista kategoriassa Saksan parhaat portaalit, yhteisöt ja hakukoneet, lisäksi se sai myös huippuarvostelut teknologia-kategoriassa. 

Suomalaisia menestystarinoita

Suomessa menestystä niitti esimerkiksi Etelä-Karjalan retkeilyportaali, jonka sisällöt keräsivät yli neljännesmiljoona katselukertaa kesällä 2020 (ilman maksettua mainontaa!). Yleisellä tasolla Suomen sisältöjen näkyvyys on noussut yli 200 % vuosittain. Meillä kiinnostavinta sisältöä on ollut erityisesti pyörämatkailuun liittyvä sisältö ja tietyt brändätyt pyöräilyreitit, jotka nousivat kesän aikana katsotuimpien sisältöjen joukkoon. Partnereistamme valtaosa päivitti lisenssinsä parempaan; softaa päivitettiin laajempiin ratkaisuihin, markkinointikampanjoihin lähdettiin mukaan ja alueilla hankittiin lisää Outdooractive-valmennuksia. 

Vuonna 2021 Outdooractive lähtee kasvamaan kotimaan markkinoilla. Panostamme näkyvyyden kasvattamiseen, oman yhteisön rakentamiseen ja entistä parempaan asiakaspalveluun. Kotimaan kuluttajamarkkinointikampanjat pyörähtävät käyntiin ja monilla uusilla alueilla otetaan Outdooractiven käyttöön. Seuraavassa uutiskirjeessämme julkaisemme ensi vuoden markkinointipakettimme ja kerromme kuluneen vuoden markkinointikampanjan tarkemmat tulokset. Stay tuned!

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!

Ellare, Outdooractive Suomi 

Iida, Johannes, Pirjo ja Tiina




Edellinen
Edellinen

Kesällä 2021 Suomi lähtee pyörämatkalle

Seuraava
Seuraava

Luontomatkailua kaikille