Outdooractiven kuulumisia vuodelta 2023

Outdooractivella on takanaan vauhdikas vuosi, johon sisältyi kansainvälisiä palkintoja, askelia esteettömän matkailun edistämiseen ja Outdooractiven etusivun uudistunut ulkonäkö. Tänä vuonna tiedossa on myös paljon uutta rajapinnoista kestävän kehitykseen.

Katsaus vuoteen 2023

Outdooractive-sovellus voitti kansainvälisiä palkintoja

Outdooractive-sovellus voitti vuonna 2023 kaksi vaellus- ja retkeilysovellustestiä. Ensin  Süddeutche Zeitung antoi sovellukselle täydet 10/10 pistettä, ja heti sen jälkeen napsahti ensimmäinen sija The Great Outdoors Magazinen retkeily- ja vaellussovellustestistä pistein 4,5/5. Lehti palkitsi Outdooractiven nimikkeillä "Best Buy" ja "All-rounder" todeten, että Outdooractive soveltuu kaikkiin ulkoilma-aktiviteetteihin.

Palkinnot ovat hieno lisä lukuisiin muihin aiempiin saavutuksiin. Outdooractive on loistanut toimivan teknologian lisäksi ammattimaisesti tuotetulla tiedolla sekä laajalla reittivalikoimalla. Palkittu teknologia on saatavilla myös white-label-sovelluksena, mikä mahdollistaa matkailukohteen oman sovelluksen toteuttamisen näppärästi – räätälöidyllä sisällöllä ja oman brändin ilmeellä.

Suomen ensimmäinen esteettömän matkailun portaali julkaistiin

Kainuun Arctic Lakeland -verkkosivusto laajensi palveluitaan sisällyttämällä siihen esteettömän matkailun verkkosivuston, jossa hyödynnetään Outdooractiven esteettömyystiedon tuottamisen ominaisuuksia.

Suomen Paralympiakomitea ja Kajaanin ammattikorkeakoulu kehittivät sivuston Luonto kaikille Kainuu -hankkeessa. Sivustolta löytyvät tiedot esteettömistä luontokohteista, kesä- ja talvireiteistä, käynti- ja kalastuskohteista sekä apuvälineistä, esteettömistä majoituskohteista ja ravintoloista. Sisältöjä on integroitu www.arcticlakeland.com-sivustolta matkailukeskusten (kuten Vuokatti.fi) ja yritysten verkkosivuille.

Invalidiliitto palkitsi Arctic Lakelandin Esteettömyyden edistäjä -palkinnolla. Kiitos Kajaanin Ammattikorkeakoululle ja Paralympialle, jotka yhteistuumin panostivat riittävästi tärkeään teemaan! 

Lisätietoa käytettävissä olevista ominaisuuksista saat meiltä. Täysimääräisesti ne sisältyvät Destination Pro+ -lisenssiin, jonka avulla voit valita haluamasi tiedot tietokannastamme ja esitellä ne omalla brändi-ilmeelläsi sekä keskeisimmiltä osin saavutettavasti. 

Outdooractiven kasvu Suomessa jatkuu sekä B2B- että B2C-markkinoilla

Syksyä kohti saimme runsaasti uusia B2B-asiakkaita melkeinpä ilmoitusluontoisesti: määrä kasvoi yli kymmenellä, ja mukana oli kuntia, kaupunkeja ja matkailukohteita. Jo yli 50 suomalaista kohdetta hyödyntää Outdooractivea luontomatkailutiedon hallinnassa ja viestinnässä.

Vuoden 2023 aikana suomalaisten kohteiden sisältöjä katsottiin Outdooractivessa 2,8 miljoonaa kertaa, ja esikatseluita kertyi lähes 60 miljoonaa. Suomalaisten rekisteröityneiden käyttäjien määrä kasvoi yli 70 %.

Alustan edut korostuvat erityisesti sisällön tavoittavuuden osalta: yli 70 % asiakkaidemme katselukerroista olisi jäänyt saavuttamatta, jos tiedot olisivat näkyneet vain kohteen omilla visit-sivuilla. Outdooractiven kansainvälinen näkyvyysverkosto moninkertaistaa näkyvyyden.

Uusi etusivu, uusi kategoria

Joulukuussa Outdooractiven etusivu koki uudistuksen. Paranneltu rakenne inspiroi seuraavien seikkailujen suunnitteluun tarjoamalla suoran pääsyn haluamiisi toimintoihin.  Sisäänkirjautuneet käyttäjät saavat katsauksen kotipaikkansa säästä sekä erilaisia reittiehdotuksia suosikkiaktiviteettien ja -alueiden perusteella.

Lisäksi Outdooractivessa on nyt uusi kategoria, jonka alle sujahtavat sujuvasti kaikki erilaiset veneilyreitit. Ennestään julkaistut reitit, jotka ovat jonkin muun kategorian alla, voi muuttaa helposti veneilyreitiksi vaihtamalla reitin aktiviteettia. Veneily löytyy aktiviteeteista vesistöreittien alta.

Paljon uutta on tulossa

Outdooractive on kulkenut jo lähes 30 vuotta teknologisten innovaatioiden kärjessä. Plakkarissa on lukuisien vuosien ajalta useita palkintoja sekä teknologiasta että käyttäjäkokemuksesta. Vuonna 2024 paneudumme muun muassa kestävään kehitykseen, rajapintoihin ja tekoälyyn.

Visit Finlandin Datahub-rajapinta etenee

Eniten kysytty uudistus on integraatio Visit Finlandin Datahub-tietokantaan. Tutustuimme ensimmäisiin testiversioihin alkusyksystä, ja matkamessuviikoilla Outdooractiven pääkonttori teki kattavaa testiajoa. Nyt integraatio on vielä pientä viilausta vaille valmis. Odotamme sitä itsekin kuin kuuta nousevaa – sen verran kysytty se on!

Pilotoimme kestävän matkailun kriteeristön digitalisointia

Outdooractive on tiiviisti mukana GSTC:n (Global Sustainable Tourism Council) määrittelemien kestävyyskriteerien pilotoinnissa digitaalisilla alustoilla. Tavoitteena on luoda maailmanlaajuinen prosessi, joka mahdollistaa kestävyystietojen vaihtamisen eri alustojen välillä. Outdooractive tuo kestävän kehityksen kriteerit alustalle, jolloin sekä matkakohteet että palveluntarjoajat voivat määritellä oman toimintansa kestävyyttä ja vastuullisuutta. Tiedot näkyvät kuluttajille selkeässä ja helposti ymmärrettävässä visuaalisessa muodossa:

Esimerkki kestävyyden ja vastuullisuuden mittareista.

Tekoäly tulee

Outdooractiven talvikokouksessa joulukuussa perehdyimme tekoälysovelluksia kehittävän tiimimme tuotoksiin. Hyvin strukturoitu tietokantamme luo vankan perustan innovatiivisten tekoälysovellusten kehittämiselle. Joukossa oli jo toimivia sovelluksia, kuten botti, joka auttoi löytämään juuri itselle sopivat reitit tai kohteet. Tekoäly avustaa jo nyt asiakkaitamme esitteiden ja kohteiden sisällöntuotannossa. Lisää on luvassa!

Käytä teknologiaamme viisaasti ja tehokkaasti 

Outdooractiven teknologia tarjoaa uskomattoman määrän erilaisia toimintoja, jotka vaihtelevat sivuille upotetuista kartoista ja reitti- tai kohdehauista alueen TOP 10 -reittejä esitteleviin esitteisiin, markkinointikampanjoihin tai vaikkapa oman mobiilisovelluksen toteuttamiseen. Tarjoamme helppoja ratkaisuja erilaisiin tarpeisiin. Tässä muutama esimerkki:

  • Kohdenna tiedonhakua: Esitä reitit ja kohteet lajeittain tai kohderyhmittäin verkkosivuillasi, kuten maastopyöräilyreitit tai lapsiperheiden suosikkikohteet omissa näkymissään.

  • Pidennä viipymää ja kasvata matkailutuloa: Hyödynnä valmiita materiaaleja alueesi reiteistä ja luontokohteista ja jaa niitä väline- ja varustevuokraamoihin, majoittajille ja matkailuinfoihin.

  • Printtiäkin tarvitaan: Tulosta valmiita reitti- tai kohde-esitteitä melkeinpä nappia painamalla.

  • Luonto kuuluu kaikille: Kerro esteettömistä reiteistä ja kohteista tai toteuta jopa esteettömän matkailun verkkosivusto.

  • Viihdytä asiakkaitasi: Toteuta tarinoita audiokerronnan muodossa.

  • Skaalaa kohteidesi näkyvyyttä: Jaa yrityksille ja sidosryhmille valmiita koosteita reiteistä, luontokohteista ja alueesi parhaista nähtävyyksistä näytettäväksi heidän omilla sivuillaan.


Kun haluat kuulla miten otan kaiken irti Outdooractivesta, ota rohkeasti yhteyttä meihin!

Edellinen
Edellinen

Outdooractive näkyy laajasti erilaisissa ulkoilutapahtumissa

Seuraava
Seuraava

Outdooractiven markkinointikampanjat 2024