Viisi kysymystä reittien kehittäjille

Reittien ja reitistöjen kehittäminen on monessa kohteessa hyvin ajankohtainen asia. Mitä tulisi huomioida, kun reittejä halutaan kehittää matkailun näkökulmasta?

Ellarella olemme olleet suoraan tai välillisesti mukana hyvinkin erilaisissa reittien kehittämiseen liittyvissä projekteissa, joiden kautta on muodostunut kattava kokonaiskuva aiheeseen. Esiin on noussut myös usein toistuvia ongelmakohtia, jotka rajoittavat matkailullisesti tuloksekasta reittikehittämistä.

Kurkistetaan aiheeseen muutamien kysymysten kautta.


1. Miksi kohteemme haluaa kehittää reittejä?

Reittien kehittäminen on ollut kovassa nosteessa viime vuosien ulkoilubuumin myötä. Kehitystä seuratessa tulee välillä tunne, että itse kehittäminen on pääasia, ja varsinainen syy reittien tai reitistön kehittämiselle jää hieman häilyväksi. Kun herää ajatus reittien kehittämisestä, tulisi heti alkuun palata peruskymyksen äärelle:

  • Mikä on tavoite, mihin reittien kehittämisellä pyrimme?


2. Mikä on reittien rooli alueen matkailussa?

Reittien matkailullinen rooli vaihtelee suuresti eri kohteiden ja alueiden välillä. Tästä syystä menestyvää reittityötä tekevän naapurin toimintamalli ei välttämättä ole juuri omaan kohteeseen sopiva. On tärkeää huomioida alueen erityispiirteet sekä matkailupalvelujen tarjonta ja muodostaa reitistön eteen tehtävä työ niitä tukevaksi ja täydentäväksi.

  • Jos reittien matkailullinen rooli ei ole vielä merkittävä, voiko se olla sitä tulevaisuudessa?


3. Kenelle teemme reittejä?

Reitit ovat palveluita ja käyttäjä tulisi aina pitää palvelujen kehittämisen keskiössä. Reittien tarvitsemat toimenpiteet infrasta opastukseen, viestintään ja palveluiden kehittämiseen vaihtelevat suuresti kohderyhmän mukaan.

  • Millaisia ovat nykyiset asiakasryhmämme ja palveleeko reittien kehittäminen heitä?

  • Voidaanko reittien kehittämisellä saada alueelle uudenlaista asiakasryhmää?


4. Tuovatko reitit matkailutuloa?

Reittien tuoma matkailutulo toteutuu lähes aina oheispalveluiden käytön kautta. Reiteillä kulkevat asiakkaat tarvitsevat majoitusta, ruokaa, kuljetuspalveluita, varustevuokrausta, opastettuja retkiä jne. Kun reittejä kehitetään matkailukärjellä, tulee eteen iso liuta matkailutuloon liittyviä kysymyksiä. Tässä muutamia:

  • Tukeeko reittien kehittäminen alueen matkailupalveluiden käyttöä?

  • Tukeeko reittien kehittäminen uusien matkailupalveluiden tuotteistamista?

  • Tukeeko reittien kehittäminen viipymän kasvattamista lisäämällä alueen mielekästä, kohderyhmälle sopivaa reittitarjontaa?


5. Reittien kehittäminen voidaan hankkeistaa, mutta entä jatko?

Reittien kehittäminen ymmärretään usein uusien reittien luomisena tai vanhojen reittien kertaluonteisena parantamisena esimerkiksi infran, opastuksen ja viestinnän osalta.

Matkailullisesti toimiva reitti tai reitistö ei ole kuitenkaan vain kertaluonteinen panostus. Reitti on osa alueen matkailuinfraa ja vaatii myös jatkuvaa ylläpitoa. Ylläpitoon tarvitaan jatkuvaa resurssia kertaluonteisten reitistöhankkeiden jatkoksi. Reittejä voisi verrata autoon, joka vaatii huoltoa pysyäkseen mukavana ja turvallisena käyttää.

  • Miten resursoimme ja toteutamme kehitettävän reitistön ylläpidon pitkällä aikavälillä?


Reittien kehittäminen on ydinosaamistamme

Tehdään yhdessä suunnitelma reittien menestyvään kehittämiseen!


Edellinen
Edellinen

Inklusiivisen matkailun toimeksiantojen satoa

Seuraava
Seuraava

Pyörämatkailun oppia kotimaasta ja Keski-Euroopasta