Tarina on kohteen kehittämisen punainen lanka

Kuva: Rositsa Röntynen, Kiehtova maisema-hanke, Etelä-Konnevesi.

Vahvat sisällölliset suuntaviivat ohjaavat matkailukohteen vetovoiman, reitistöjen ja palveluiden kehittämistä entistä tuloksellisempaan suuntaan ja lisäksi parantavat eri toimijoiden välistä yhteistyötä. Applen entistä toimitusjohtajaa Steve Jobsia mukaillen: ensin pitää luoda tarina ja määritellä asiakaskokemuksen ydin ja vasta sen jälkeen etsiä kestävät ja vastuulliset ratkaisut tarinan toteutumiseen erilaisissa muodoissa.

"You’ve got to start with the customer experience and work back toward the technology - not the other way around."
— Steve Jobs, Apple

Voimakas, tunteita herättävä ydintarina inspiroi

Hyvä tarina inspiroi ja innostaa sekä matkailijoita mutta myös paikallisia yrityksiä. Hyvän tarina tuo brändin asiakkaiden kohtaamisten tasolle, terävöittää markkinointiviestintää ja auttaa kehittämään kilpailukykyisempiä tuotteita, elämyksiä ja tapahtumia.  Tarina linkittää koko kohteen tasolla asioita yhteen. Näin se parantaa yhteistyötä, kirkastaa kohteen kilpailuetua ja mitä me pidämme erittäin tärkeänä -antaa ainekset innovaatioille.  Tarinan avulla kohde herättää tunteita, antaa yrittäjän unelmille siivet ja valloittaa asiakkaiden sydämet.

Stooripuu-menetelmällä työstetään kohteen ydintarina

Tarinakoneen alueen tarina -pajoissa hyödynnetään Stooripuu-menetelmään alueen tarinan tunnistamiseen. Tarinaelementtejä voi lähteä hakemaan vaikkapa näistä lähteistä:

  • Murre / alueelle tyypilliset sanonnat

  • Paikalliset tunnistettavat piirteet, nähtävyydet

  • Kylien, kaupunkien, teiden, puistojen, jokien, järvien nimet jne.

  • Merkittävät alueen henkilöt/hahmot, elävät, kuolleet, fiktiiviset

  • Alueen kasvit, eläimet

  • Alueen historia / tapahtumat

  • Alueen luonto / ympäristö / maantieteellinen sijainti

  • Alueen ihmiset, alueen ihmisten arjelle/vapaa-ajalle tyypillistä

Alueen ydintarina kiteytetään yhdelle A4:lle. Tässä muutama ote Tarinakoneen työpajoissa syntyneistä ydintarinoista

Esimerkkejä ydintarinoista

Etelä-Konneveden alueen ydintarina syntyi tarinan hahmoiksi valikoitujen kalliossa olevien Käpynän ukon ja akan kautta.

Muikkujen vaellusta ja juttuja olemme päässeet kuuntelemaan vuosisatojen ajan. Joku on sanonut, että olemme täällä kuin vastarannan muikkuja, yllätämme monella tavalla, luonteenlaatumme herättää tunteita. Onpa sanottu, että täällä synnytäänkin muikku suupielessä. Muikusta on moneksi, sen tulet huomaamaan luonamme.

Täältä löydät myös videon, jossa projektipäällikkö Rositsa Röntynen kertoo Etelä-Konneveden ydintarinan rakentamisesta.

Raahessa yhteisessä tarinapajassa työstettiin alueen tarinaelementit ja laadittiin ydintarinan ensimmäinen hahmotelma. Kaupungin tarinassa on terästä, vahvuutta, voimaa ja isoja tunteita.

Olipa kerran paikka pohjoisella Perämerellä. Tämä paikka on kaukana pohjolassa. Täällä meren väri on tummempi, elämän maku syvempi, mutta myös valo kirkkaampaa tummaa taustaa vasten. Pimeys saa rinnalleen ainutlaatuisen pohjoisen valon.

Pintamme on kauniin musta, erilaisten tummien voimakkaiden sävyjen paletti. Meriharakan kirkas oranssi nokka muistuttaa siitä, miten täällä katsomme aina sinne, minne nokka näyttää, eteenpäin uteliaana. Edes happamet tyrnit eivät saa meitä lannistumaan, vaan päinvastoin Pohjolan reunalla ammennamme voimamme happamesta, kitkerästä ja väkevästä. Koe jotain vahvaa. Tervetuloa Raahen seudulle.

Bomban seudun ydintarinan ytimessä on karjalaisuus mutta myös salaperäinen elämän voima. Se kumpuaa syvältä, Euroopan vanhimman peruskallion uumenista. Bomba sanan alkuperä on talon alkuperäisen rakentajan Jegor Bombin nimessä.

Karjalaisuus on nyt juurtunut alueelle niin syvästi, että se on osa paikan luontoa. Kulttuurin upeus eri muodoissaan on seudulla jokaisen vieraamme koettavissa. Se näkyy ruuassa, rakennuksissa, laulussa, ja muissa taidoissa. Karjalaisilla on itku ja nauru aina herkässä. Täällä sallitaan vahvat tunteet myös vieraillemme.

Bom, bom, bom. Bomban kutsu kaikuu maan uumenista yhä voimakkaampana. Se kutsuu jokaisen syvälle omaan luontoonsa. Täällä voit löytää kadonneen rytmin, luonnollisen tilan.

Se on maallisen ylellistä, sitä karjalaista luksusta. Se on Bomban kutsu.

Vie tarina asiakkaiden koettavaksi

Ydintarinaa kannattaa jalostaa eteenpäin ja miettiä miten se tulee ilmi kohteen tasolla mutta myös yritysten tasolla. Yritykset voivat ammentaa ydintarinasta aineksia omaan liiketoimintaansa; tuotteistaa, kehittää uusia palveluita, suunnitella asiakaskohtaamisia tai hyödyntää ydintarinaa markkinointiviestinnässään. Ydintarina voi näkyä myös alueen reittiverkostossa ja yksittäiset reitit voidaan suunnitella niin, että kukin kertoo ydintarinan jotakin osaa. Esimerkiksi Bomballa ydintarinasta voisi syntyä Jegor Bombin nimikkoreitti, karjalaisuudesta kertova reitti ja vaikkapa salaperäisten metsän voimien reitti. Näin ydintarina tulee koettavaksi ja alueen toimijat yhdessä rakentavat koko alueen vetovoimaisuutta, alueen brändiä.

Näin pääset alkuun

Usein kohteen erilaiset tarinaelementit on jo tunnistettu. Ne ovat kuitenkin yleensä hajallaan ja alueen tarinaa tuntevien työtä ei ole hyödynnetty punaisen langan määrittelyssä. Tarvitaan siis yhteistyötä yli toimialarajojen. Tarinat pitää kerätä, niitä pitää jalostaa eri muotoihin, niiden käyttötavasta pitää sopia ja osallistujia pitää valmentaa ammentamaan niistä aineksia omaan toimintaansa. Lisäksi kaikkien osapuolten pitää tehdä tarinat näkyväksi ja viedä niitä kuluttajien tietoisuuteen oman liiketoimintansa kautta. Näin tarinan voima saadaan käyttöön ja kaikki toimijat hyötyvät.

Teksti: Anne Kalliomäki / Tarinakone & Pirjo Räsänen / Ellare Oy

Haluatko lisää tietoa luontomatkailukohteen kehittämisestä tarinan avulla? Ilmoittaudu Pirjon ja Annen ilmaiseen webinaariin.

Edellinen
Edellinen

Outdooractiven kuukausikatsaus

Seuraava
Seuraava

Tule mukaan Outdooractive Affiliate-ohjelmaan