Saunoja, suomaata ja stooreja – Sydänsuomen luontomatkailun Master Plan 2030 

Alkuvuodesta 2024 käynnistettiin Sydänsuomen luontomatkailun Master Planin työstäminen Ellaren asiantuntijoiden sekä Suomen Maastotiedon toimesta. Syyskuussa valmistunut suunnitelma sisältää Sydänsuomen alueelle työstetyn luontomatkailun kehittämissuunnitelman, alueen luontomatkailuinfran kehittämissuunnitelman sekä toimenpidesuunnitelman konkreettisine toimineen tuleville vuosille. Työ toteutettiin osana Sydänsuomen luontomatkailun kasvuohjelmaa. Tutustu prosessiin!

Sydänsuomen Master Plan käynnistettiin alkukeväästä 2024 pian Tervon luontomatkailun Master Planin valmistuttua. Uuteen työhön tartuttiin innolla, sillä aikaisemmista Master Plan -töistä poiketen uutta suunnitelmaa lähdettiin työstämään yhden kunnan tai kaupungin sijaan useasta kunnasta koostuvalle matkailualueelle. Haaste otettiin Ellarella ilolla vastaan ja Master Plan käynnistettiinkin alueen luontomatkailun nykytilan määrittelyllä. Vaihe sisälsi kaksi kyselytutkimusta, joihin osallistettiin laajasti alueella toimivia sidosryhmiä, SWOT-analyysin sekä alueeseen tutustumisen kirjoituspöytätyönä sekä maastossa. 

Nykytilan perusteella muodostettiin kattava kuva muun muassa alueen reiteistä ja erilaisista luontokohteista, alueen luontomatkailuliiketoiminnasta, matkailuyritysten nykytilasta ja tulevaisuuden toiveista, alueella aiemmin toteutetuista tutkimuksista ja kartoituksista sekä SWOT-analyysin mukaisesti alueen heikkouksista, vahvuuksista, uhista sekä mahdollisuuksista.

Luottamus tulevaan: Alueen yrittäjät uskovat kasvuun

Master Plan -työn ensimmäisestä vaiheesta erityisesti mieleenpainuvaa antia oli alueen yrittäjien usko tulevaan: 80 % kyselytutkimuksiin vastanneista yrityksistä arvioi yrityksensä toiminnan kasvavan merkittävästi tai jonkin verran vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi lähes 75 % alueen yrityksistä suunnittelee Master Planissä työstettävien toimenpiteiden lisäksi erilaisia matkailuun liittyviä kehittämistoimenpiteitä tai investointeja lähitulevaisuudessa. Luontomatkailun kehittämiseen suhtaudutaan alueella myönteisesti ja sen nähdään vauhdittavan myös yksittäisten yritysten kasvun mahdollisuuksia tulevaisuudessa.

Seitsemän kunnan alueesta yhtenäiseksi luontomatkailukohteeksi

Alueen yhteisen ja yhtenäisen luontomatkailuprofiilin määrittelyssä työskenneltiin tiiviisti yhdessä alueen yrittäjien, muiden sidosryhmien sekä hankehenkilökunnan kanssa. Tämän osa-alueen tuloksena syntyivät Sydänsuomen luontomatkailun erottuvuus- ja vetovoimatekijät, kohderyhmät, toimintakulttuuri, arvolupaus sekä teemalliset kärjet. Lisäksi alueen yrittäjät pääsivät miettimään uusia luontomatkailutuotteita Sydänsuomen alueelle teemallisia matkailukärkiä hyödyntäen. Lisäksi työstettiin Sydänsuomen luontomatkailun visio ja vision saavuttamiseksi konkreettiset toimenpide-ehdotukset

"Projektin aikana valmistuneet suunnitelmat antavat hyvät askelmerkit tulevaisuuteen. Alueelle on myös muodostunut projektin myötä selkeä nykytilannekuva luontomatkailun osalta."
— Jenni Leppilahti, Kehittämisyhtiö Karstulanseutu

Luontoreitit matkailupalveluiksi

Osana Master Plan -työtä koottiin tiedot Sydänsuomen alueen luontoreiteistä, joiden matkailullista potentiaalia arvioitiin Ellaren kehittämällä menetelmällä. Matkailullisen potentiaalin sekä yritysten ja kuntien näkemysten perusteella alueelta valittiin yhteensä 12 kärkireittiä, joita lähdetään kehittämään tulevaisuudessa ja joita voidaan hyödyntää esimerkiksi luontomatkailun markkinoinnin kärkinä.

Ellare kehitti myös alueen reittien luonteeseen soveltuvan palvelutasoluokittelun, jossa määritellään, millaisia vaatimuksia ja palveluita erityyppiset reitit edellyttävät käyttäjälähtöisestä näkökulmasta tarkasteltuna. Palvelutasoluokittelu auttaa sekä reittien ylläpidon että tulevien investointien suunnittelussa. Valituille 12 kärkireiteille laadittiin tarkemmat palvelutasokuvauksiin pohjautuvat tavoitetilat reittien maankäytön tarkasteluineen ja keskeisine toimenpide-ehdotuksineen. Kattava tieto alueen 12 kärkireitin tilasta ja kunnostustarpeista oli ilolla vastaanotettua tietoa alueen reittien kehittäjille. 

Viestintää ja selkeitä mittareita tulevaisuuden seurantaan

Työn viimeisessä vaiheessa Sydänsuomen luontomatkailulle laadittiin vielä viestinnän suositukset tuleville vuosille. Suositukset työstettiin huomioiden lähes samaan aikaan valmistunut Sydänsuomessa brändi- ja viestintäsuunnitelma, joka ottaa yksityiskohtaisesti kantaa alueen viestinnän askelmerkkeihin ja visuaaliseen ilmeeseen. Lisäksi työn loppupuolella kehitettiin selkeät ja yksinkertaiset mittarit alueen tunnettuuden lisäämisen sekä matkailuelinkeinon kehittymisen seuraamiseen. Luontokohteiden ja -reittien kehittämiselle on asetettu lisäksi omat mittarit.  

Ellaren toimintatavat ja työskentelytyyli sai asiakkaalta kiitosta:

"Ellaren toimintatavasta huomasi, että kyseessä on ammattimainen toimija, sillä projekti oli hyvin suunniteltu ja aikataulutettu ennakkoon. Projekti vastasi hyvin tarpeisiimme ja odotuksiimme, koska projektille oli selkeä tilaus alueellamme eikä sellaista oltu toteutettu alueella aikaisemmin. Projekti tehtiin laajalla alueella, seitsemän kunnan välisenä uutena yhteistyömuotona ja projektiin valittu työskentelytapa vahvisti yhteistyötä ja toimi liimana alueen toimijoiden välillä."
"Työskentelyprosessi oli toimiva ja prosessista jäi paljon hyödyllisiä työkaluja hyödynnettäväksi alueella myös jatkossa. Erityisen hyvin mieleen jäi yhteiset työpajat, joita kaikki pitivät hyvin antoisina ja jotka toivat paljon tärkeää lisätietoa projektin taustalle. Projektin aikana tuntui, että Ellaren asiantuntijat olivat aidosti kiinnostuneita alueesta sekä projektiin määritellyistä kohteista."

Valmista suunnitelmaa päästiin juhlistamaan lokakuun alussa Kannonkosken Piispalassa parikymmenpäisen matkailun sidosryhmien edustajista koostuvan porukan kesken. Lämminhenkisestä tilaisuudesta jäi yhtä mukava fiilis kuin yhdessä sydänsuomalaisten kanssa työskentelystä prosessin aikana: positiivisella asenteella tulevaisuuteen! Kiitos yhteistyöstä!

Sydänsuomen luontomatkailun Master planin julkistamistilaisuutta vietettiin Kannonkoskella 2.10.2024.

"Kiitos siitä, että autoitte meitä näkemään ja tiedostamaan sellaisia asioita luontomatkailun osalta, joista emme olleet tietoisia. Kiitos myös kannustavasta työotteestanne, joka innosti kaikkia osallistumaan projektin etenemiseen."
— Jenni Leppilahti

Varaa aika maksuttomaan konsultointiin – kehitetään yhdessä juuri sinun kohdettasi!

Edellinen
Edellinen

Outdooractivessa tavoitat matkailijat, jotka arvostavat luontoa ja etsivät unohtumattomia elämyksiä

Seuraava
Seuraava

Webinaari: Näin teet luonto- ja kulttuurimatkailureiteistä liiketoimintaa tarinan ja tekoälyn avulla