Outdooractiven tilastoja Suomesta 2024
Outdooractive on vakiinnuttanut asemansa Suomen Outdoors-teemaisen luontomatkailun kattavimpana kanavana kotimaassa ja maailmalla tuoden reiteille, kohteille ja palveluille näkyvyyttä sekä läheiseudulta että kansainvälisiltä markkinoilta.
3,7 miljoonaa katselukertaa Suomesta julkaistuille sisällöille!
Vuonna 2024 Outdooractiveen Suomesta tuotetut sisällöt keräsivät 900 000 katselukertaa edellisvuotta enemmän!
Eri sisältötyyppien katselukerrat:
Reitit 2 300 000 (edellisvuonna 1 950 000)
Käyntikohteet 560 000 (edellisvuonna 350 000)
Majoitus 61 000 (edellisvuonna 35 000)
Ravintolat ja kahvilat 56 000 (edellisvuonna 30 000)
Tuotteet ja paketit 27 000 (edellisvuonna 22 000)
Reitit ovat edelleen katsotuinta sisältöä ja ne on totuttu löytämään Outdooractivesta. Muiden sisältöjen, kuten käyntikohteiden, majoituskohteiden, ravintoloiden ja kahviloiden sekä myytävien tuotteiden ja pakettien katselujen osuus kasvaa kuitenkin jatkuvasti. Tämä on oleellista erityisesti alueiden matkailutulojen kertymisen kannalta: Valtaosa käyttäjistä kiinnostuu alueen reiteistä, mutta löytävät reittien ohella myös alueen muiden matkailupalveluiden pariin.
Katsotuimmat reittikategoriat ja reitit
51 % kaikkien reittien katseluista
Keskimäärin 850 katselukertaa/reitti
Katsotuin reitti: Taivaskeron kierros, 20 000 katselukertaa
31 % kaikkien reittien katseluista
Keskimäärin 630 katselukertaa reitti
Katsotuin reitti: Pieni Rengastie, 22 500 katselukertaa
12 % kaikkien reittien katseluista
Keskimäärin 720 katselukertaa/reitti
Katsotuin reitti: Vuosselin latu Rukalla, 6 700 katselukertaa
4 % kaikkien reittien katseluista
Keskimäärin 350 katselukertaa/reitti
Katsotuin reitti: Väliväylän melontareitti, 4 000 katselukertaa
Kaikkiaan 70 reittiä keräsi yli 5 000 sivukatselua. Mielenkiintoinen reitti, laadukkaasti tuotettu sisältö ja monikanavainen näkyvyys ovat yhteistä useille katsotuimmista reiteistä. Useimmat katsotuimmista reiteistä on tuotu Outdooractiven matkailukartan avulla esiin myös kohteiden omilla sivuilla sekä upotuksina alueen yritysten sivuilla.
Milloin sisältöjä katsotaan?
Sisältöjen katselut painottuvat kesään ja syksyyn, mutta myös suurin osa Suomesta julkaistusta sisällöstä on kesään ja lumettomaan kauteen liittyvää. Lajikohtaista vaihtelua nähdään esimerkiksi retkeilyn ja pyöräilyn välillä: Pyöräilyreittejä katsotaan eniten kesä-heinäkuussa ja retkeilyreittien osalta sesonki on hieman myöhemmin heinä-elokuussa.
Reittien katselukertojen jakautuminen kuukausittain.
Yli 50 kumppania ja satoja sisällöntuottajia
Outdooractiven Suomen sisältöjen kattavuus on kasvanut viime vuosina hurjaa tahtia ja tällä hetkellä se onkin sisällöltään Suomen kattavin luontomatkailukanava. Käyttäjä löytää Outdooractivesta reitit, kohteet ja palvelut riippumatta missä päin Suomea hän liikkuu.
Tällaisen tietomäärän tuottaminen laadukkaasti on valtava työ. Kiitos tästä kuuluu Outdooractivea käyttäville kohteille, yrityksille, kunnille ja yhdistyksille. Outdooractive on tällä hetkellä käytössä yli 50 kohteessa ympäri Suomen ja määrä kasvaa jatkuvasti. Kaikkiaan Outdooractiven parissa työskenteleviä sisällöntuottajia ja päivittäjiä on useita satoja.