Outdooractiven tilastoja 2021
Outdooractiven kattavuus Suomessa kasvoi reilusti vuoden 2021 aikana uusien alueiden liittyessä mukaan ja vanhojen tuottaessa uutta sisältöä. Myös uudet käyttäjät löysivät Outdooractiven sisältöjen pariin runsain määrin. Tuloksena Outdooractiven sisältöjen näkyvyys kasvoi reippaasti edellisvuodesta.
2,5 miljoonaa katselukertaa Suomen sisällöille
Outdooractiveen Suomesta tuotetut sisällöt keräsivät viime vuonna 1,02 miljoonaa katselukertaa enemmän kuin vuonna 2020!
Sisältöjen katselukerrat kategorioittain:
Reitit 1 950 000 (edellisvuonna 1 141 000)
Käyntikohteet 274 000 (edellisvuonna 110 000)
Majoitus 37 000 (edellisvuonna 7 300)
Ravintolat 25 000 (edellisvuonna 1 700)
Tuvat ja kodat 24 000 (edellisvuonna 16 900)
Tuotteet ja paketit 19 000 (edellisvuonna 6700)
Reitit ovat edelleen katsotuinta sisältöä ja ne on totuttu löytämään Outdooractivesta. Nyt on kuitenkin selkeästi nähtävissä, että käyttäjät alkavat löytää isommissa määrin myös muut sisällöt, kuten käyntikohteet, majoituskohteet, ravintolat ja kahvilat sekä myytävät tuotteet ja paketit.
Katsotuimmat reittikategoriat ja reitit
51 % kaikkien reittien katseluista
Keskimäärin 940 katselukertaa/julkaistu reitti
Katsotuin reitti: Pirunkurun ponnistus, 47 447 katselukertaa
29 % kaikkien reittien katseluista
Keskimäärin 870 katselukertaa/julkaistu reitti
Katsotuin reitti: Saariston rengastie, 39 893 katselukertaa
14 % kaikkien reittien katseluista
Keskimäärin 1 000 katselukertaa/julkaistu reitti
Katsotuin reitti: Tuomikurun talvipolku, 10 521 katselukertaa
3 % kaikkien reittien katseluista
Keskimäärin 330 katselukertaa/julkaistu reitti
Katsotuin reitti: Väliväylän melontareitti, 4 165 katselukertaa
Moottoroidut reitit (autokiertomatkat)
2,5 % kaikkien reittien katseluista
Keskimäärin 450 katselukertaa/julkaistu reitti
Katsotuin reitti: Pohjolan rengastie, 21 838 katselukertaa
Kaikkiaan 33 reittiä keräsi yli 10 000 sivukatselua. Monikanavainen näkyvyys on yhteistä katsotuimmille reiteille. Katsotuimmat reitit on tuotu Outdooractiven matkailukartan avulla esiin myös kohteiden omilla sivuilla sekä upotuksina alueen yritysten sivuilla.
Retkeily, pyöräily ja talviaktiviteetit keräävät hyvin tasaisesti katselukertoja julkaistua reittiä kohden. Vesistöreiteillä luku jää selvästi pienemmäksi, mikä kertoo melontaa harrastavien pienemmästä määrästä. Kynnys lähteä melomaan on selvästi korkeampi verrattuna retkeilyyn, pyöräilyyn tai talviaktiviteetteihin. Moottoroidut reitit ovat käytännössä autokiertomatkoja, jollaisen toteutuksesta loistavana esimerkkinä toimii kesällä 2021 Outdooractivessa julkaistu Pohjolan Rengastie.
Milloin sisältöjä katsotaan?
Sisältöjen katselut painottuvat kesään ja syksyyn, mutta myös suurin osa julkaistusta sisällöstä on kesään liittyvää. Talviaktiviteetit keräävät itse asiassa julkaistua reittiä kohden keskimäärin hieman kesäreittejä enemmän sivukatseluita. Kannattaakin panostaa myös talvireitteihin, vaikka tällä hetkellä liikenne onkin suurinta kesällä ja syksyllä!
Yli 40 kumppania ja satoja sisällöntuottajia
Outdooractiven Suomen sisältöjen kattavuus on kasvanut viime vuosina hurjaa tahtia ja tällä hetkellä se onkin sisällöltään Suomen kattavin luontomatkailukanava. Käyttäjä löytää Outdooractivesta reitit, kohteet ja palvelut riippumatta missä päin Suomea hän liikkuu.
Tällaisen tietomäärän tuottaminen laadukkaasti on valtava työ. Kiitos tästä kuuluu Outdooractivea käyttäville matkakohteille, yrityksille, kunnille ja yhdistyksille. Outdooractive on tällä hetkellä käytössä yli 40 kohteessa ympäri suomen ja määrä kasvaa kovaa vauhtia. Kaikkiaan Outdooractiven parissa työskenteleviä sisällöntuottajia on useita satoja.
Uutta mielenkiintoista sisältöä tuotetaan jatkuvasti kovaa tahtia ja uusia kumppaneita liittyy mukaan. Tulevina vuosina Outdooractiven kattavuus ja näkyvyys Suomen osalta tulee kasvamaan entisestään. Koskaan ennen Suomessa ei ole ollut palvelua, josta luontomatkailutiedot löytyisivät samaan tapaan koko maan kattavasti.