Outdooractiven tilastoja 2021

Outdooractiven kattavuus Suomessa kasvoi reilusti vuoden 2021 aikana uusien alueiden liittyessä mukaan ja vanhojen tuottaessa uutta sisältöä. Myös uudet käyttäjät löysivät Outdooractiven sisältöjen pariin runsain määrin. Tuloksena Outdooractiven sisältöjen näkyvyys kasvoi reippaasti edellisvuodesta.

2,5 miljoonaa katselukertaa Suomen sisällöille

Outdooractiveen Suomesta tuotetut sisällöt keräsivät viime vuonna 1,02 miljoonaa katselukertaa enemmän kuin vuonna 2020!

Sisältöjen katselukerrat kategorioittain:

Reitit ovat edelleen katsotuinta sisältöä ja ne on totuttu löytämään Outdooractivesta. Nyt on kuitenkin selkeästi nähtävissä, että käyttäjät alkavat löytää isommissa määrin myös muut sisällöt, kuten käyntikohteet, majoituskohteet, ravintolat ja kahvilat sekä myytävät tuotteet ja paketit.

Katsotuimmat reittikategoriat ja reitit

  1. Retkeily ja vaellus

    • 51 % kaikkien reittien katseluista

    • Keskimäärin 940 katselukertaa/julkaistu reitti

    • Katsotuin reitti: Pirunkurun ponnistus, 47 447 katselukertaa

  2. Pyöräily

    • 29 % kaikkien reittien katseluista

    • Keskimäärin 870 katselukertaa/julkaistu reitti

    • Katsotuin reitti: Saariston rengastie, 39 893 katselukertaa

  3. Talviaktiviteetit

    • 14 % kaikkien reittien katseluista

    • Keskimäärin 1 000 katselukertaa/julkaistu reitti

    • Katsotuin reitti: Tuomikurun talvipolku, 10 521 katselukertaa

  4. Vesistöreitit

    • 3 % kaikkien reittien katseluista

    • Keskimäärin 330 katselukertaa/julkaistu reitti

    • Katsotuin reitti: Väliväylän melontareitti, 4 165 katselukertaa

  5. Moottoroidut reitit (autokiertomatkat)

    • 2,5 % kaikkien reittien katseluista

    • Keskimäärin 450 katselukertaa/julkaistu reitti

    • Katsotuin reitti: Pohjolan rengastie, 21 838 katselukertaa

Kaikkiaan 33 reittiä keräsi yli 10 000 sivukatselua. Monikanavainen näkyvyys on yhteistä katsotuimmille reiteille. Katsotuimmat reitit on tuotu Outdooractiven matkailukartan avulla esiin myös kohteiden omilla sivuilla sekä upotuksina alueen yritysten sivuilla.

Retkeily, pyöräily ja talviaktiviteetit keräävät hyvin tasaisesti katselukertoja julkaistua reittiä kohden. Vesistöreiteillä luku jää selvästi pienemmäksi, mikä kertoo melontaa harrastavien pienemmästä määrästä. Kynnys lähteä melomaan on selvästi korkeampi verrattuna retkeilyyn, pyöräilyyn tai talviaktiviteetteihin. Moottoroidut reitit ovat käytännössä autokiertomatkoja, jollaisen toteutuksesta loistavana esimerkkinä toimii kesällä 2021 Outdooractivessa julkaistu Pohjolan Rengastie.

Milloin sisältöjä katsotaan?

Sisältöjen katselut painottuvat kesään ja syksyyn, mutta myös suurin osa julkaistusta sisällöstä on kesään liittyvää. Talviaktiviteetit keräävät itse asiassa julkaistua reittiä kohden keskimäärin hieman kesäreittejä enemmän sivukatseluita. Kannattaakin panostaa myös talvireitteihin, vaikka tällä hetkellä liikenne onkin suurinta kesällä ja syksyllä!

Yli 40 kumppania ja satoja sisällöntuottajia

Outdooractiven suomalaisia kumppaneita. Ja määrä kasvaa kovaa vauhtia.

Outdooractiven Suomen sisältöjen kattavuus on kasvanut viime vuosina hurjaa tahtia ja tällä hetkellä se onkin sisällöltään Suomen kattavin luontomatkailukanava. Käyttäjä löytää Outdooractivesta reitit, kohteet ja palvelut riippumatta missä päin Suomea hän liikkuu.

Tällaisen tietomäärän tuottaminen laadukkaasti on valtava työ. Kiitos tästä kuuluu Outdooractivea käyttäville matkakohteille, yrityksille, kunnille ja yhdistyksille. Outdooractive on tällä hetkellä käytössä yli 40 kohteessa ympäri suomen ja määrä kasvaa kovaa vauhtia. Kaikkiaan Outdooractiven parissa työskenteleviä sisällöntuottajia on useita satoja.

Uutta mielenkiintoista sisältöä tuotetaan jatkuvasti kovaa tahtia ja uusia kumppaneita liittyy mukaan. Tulevina vuosina Outdooractiven kattavuus ja näkyvyys Suomen osalta tulee kasvamaan entisestään. Koskaan ennen Suomessa ei ole ollut palvelua, josta luontomatkailutiedot löytyisivät samaan tapaan koko maan kattavasti.

Kohti kaikkien aikojen retkeilyvuotta 2022!

Edellinen
Edellinen

Digitalisointi ja tekoäly kestävän matkailun edistämisessä

Seuraava
Seuraava

Matkailuelämykset kuuluvat kaikille – tutustu Visit Finlandin Inklusiivisen matkailun oppaaseen