Miten esteettömyyttä voi markkinoida?

Kuva: Johannes Sipponen

Kuva: Johannes Sipponen

Esteettömyyttä markkinoidaan monesti tiettyjä oletuksia tehden: usein esteettömien reittien ja palvelujen kärkikuvissa on kuvattuna esimerkiksi esteetön WC tai opastekyltit. Tämä ei kuitenkaan ole inspiroivaa sisältöä, vaan tarpeellista tietoa toimintarajoitteiselle henkilölle. Tässä tekstissä annetaan muutama vinkki esteettömän matkailun markkinointiviestintään.

Esteettömän matkailun markkinointiviestinnän keskiössä on se, että esille tuodaan elämyksiä, jotka soveltuvat erilaisille kohderyhmille. Markkinointiviestintä käsittää kaiken viestinnän verkkosivuista sosiaaliseen mediaan ja esitteisiin. Näin sekä kuvilla että teksteillä voidaan viestiä kohteen tai palvelun esteettömyydestä inspiroivalla ja innostavalla tavalla.

Kuvaviestinnän keskiössä aktiiviset toimijat

Kuvallisessa viestinnässä tärkeää on, että esteettömyys käy ilmi kuvan aktiivisista toimijoista. Markkinointiin sopii siis esimerkiksi aktiviteettikuva, jossa tekijänä on toimintarajoitteinen henkilö. Vaikka vammaisuus voi olla myös näkymätöntä, kuvissa voi olla esimerkiksi eri apuvälineitä käyttäviä ihmisiä eri matkailutilanteissa: niin näkövammaisia henkilöitä kuvailutulkkaustilanteessa kuin liikunta-apuvälineitä käyttäviä senioreja.

Sen sijaan kuvat esteettömistä tiloista ja palveluista ovat muuten olennaista tietoa, joka tulisi sisällyttää muiden esteettömyystietojen oheen.

Elämyksellisyyden sanoittaminen

Kuvallinen viestintä ei itsessään riitä markkinoimaan esteettömyyttä, vaan sanoilla – ja kuvan sanoittamisella – on myös paljon merkitystä. Esimerkiksi reittikuvauksissa on hyvä painottaa ensin reitin elämyksellisyyttä, ja sitten vasta kertoa tarkemmin siitä, miten esteettömyys reitillä toteutuu.

Viestintäkanavissa on myös tärkeää käyttää yleisesti hyväksyttyjä termejä, jotka eivät ole vanhentuneita ja loukkaavia.

Esteettömyystiedot yhdellä sivulla

Vammaiselle henkilölle on tärkeää saada tietoa siitä, millaisia järjestelyjä kohteessa toteutetaan ja mihin aktiviteetteihin hän voi osallistua. Esteettömistä palveluista on siis kerrottava ennemminkin siten, kenelle ne sopivat – ei siten, kenelle ne eivät sovi. 

Tietoja ei tulisi myöskään ripotella eri sivuille, vaan ne täytyy koota yhteen paikkaan, josta ne löytyvät helposti. Tällaiselle sivulle sopivat myös kuvat esteettömistä tiloista, sillä ne voivat helpottaa potentiaalisia asiakkaita saamaan käsityksen tilojen soveltuvuudesta juuri heille.

Jos tietoa ei ole tarjottu lainkaan, tai jos sitä pitää hakea monilta eri sivuilta, esteettömiä palveluita etsivä ihminen valitsee mieluummin kohteen, josta nämä tiedot löytyvät nopeasti ja selkeästi.

Huomioi tiedon ja palveluiden saavutettavuus

Puutteellisten tai hajanaisten tietojen lisäksi tiedon ja palvelujen saavutettavuuden puute voi estää matkustamisen kokonaan. Esimerkiksi pelkkä kuvallinen viestintä ilman alt-tekstejä ei välity näkövammaiselle henkilölle, eivätkä vaikeaselkoiset esteettömyystiedot avaudu henkilölle, jolla on ymmärtämisen rajoite. Tärkeää on siis kertoa esteettömyydestä saavutettavasti. Saavutettavuudesta voi lukea lisää blogitekstissämme ”Saavutettavuus on osa esteettömyyttä”.

Kehitä kohteestasi esteetön kokonaisuus

Tasa-arvoisessa yhteiskunnassa on tärkeää, että ihmisten moninaisuus otetaan huomioon. Meidän mielestämme luontomatkailu kuuluu kaikille, ja siksi tarjoamme esteettömän matkailun kehittämistä ja konsultointia. Tutustu kattaviin esteettömän luontomatkailun asiantuntijapalveluihimme sivuillamme tai ota meihin yhteyttä!



Edellinen
Edellinen

Maailman ensimmäinen Live Tracking Heatmap – reaaliaikainen lämpökartta – digitaalisille matkailupalveluiden hallintajärjestelmille

Seuraava
Seuraava

Lähimatkailua parhaimmillaan! Katso vinkit kesä-Suomen valloitukseen