Pyörämatkailulla kysyntää jatkossakin - Ellaren kotimaan pyörämatkailututkimus 2022
Ellaren kotimaan pyörämatkailututkimus 2022 valmistui maaliskuun lopussa. Tutkimuksessa kartoitettiin erilaisia pyörämatkailijaprofiileja, potentiaalisten pyörämatkailijoiden mieltymyksiä, potentiaalisia pyörämatkailualueita, ostovalmiutta sekä pyörämatkailun tulevaisuutta. Tarkastelun kohteena olivat myös pyörämatkailijan palvelut.
Ellare toteutti ensimmäisen kotimaan pyörämatkailututkimuksen syksyllä 2020. Ensimmäisen pandemiakesän jälkimainingeissa pyörämatkailulla oli valtava vetovoima; 85 % vastaajista koki pyörämatkailun erittäin tai melko houkuttelevaksi. Pyörämatkailulla on vetovoimaa tulevinakin vuosina, sillä vuoden 2022 tutkimuksessa 76 % vastaajista piti pyörämatkailua erittäin tai melko houkuttelevana matkailumuotona.
Pyöräilyn vetovoima on ollut nähtävissä myös Outdooractiven tilastoista: kolmasosa Outdooractivessa katsotuista reiteistä on pyöräilyreittejä. Esimerkiksi vuoden 2021 katsotuin pyöräilyreitti Saariston rengastie nelinkertaisti katselukertansa vuoteen 2020 verrattuna. Erityisesti maastopyöräilyreittejä haetaan alustalta innokkaasti.
Kotimainen pyöräilijä on retkipyöräilijä
Vuoden 2022 tutkimukseen saatiin 1163 vastausta. Vastaajat koostuivat harrastajista ja aktiivipyöräilijöistä sekä kaikista muista, jotka jo nyt tai tulevaisuudessa voisivat olla potentiaalisia pyörämatkailijoita.
Tutkimuksen avainkysymyksiä olivat:
Millaiset henkilöt pyörämatkailevat: sosio-demografiset tekijät
Missä he pyörämatkailevat: onko alueiden ja palveluiden käytön suhteen eroavuuksia
Millaisia pyörämatkakohteen ominaisuuksia he arvostavat
Millaiset henkilöt ovat valmiita kuluttamaan palveluita, mitä ja missä kohteissa
Miltä pyörämatkailun tulevaisuus näyttää
Kotimaan yleisin pyöräilijäprofiili on edelleen retkipyöräilijä. Kuuden erilaisen profiilin alle sujahtavat pyöräilijät ovat keskenään melko erilaisia, ja suurimmat ikäryhmät, sukupuolet ja mieltymykset vaihtelevat pyöräilijäprofiilista toiseen. Eroja on myös siinä, missä päin Suomea ja millaisissa maisemissa mieluiten pyöräillään, ja minkä verran pyörämatkailupäivään ollaan valmiita sijoittamaan rahaa (sisältäen kaikki päivän kulut oppaan palveluista majoitukseen ja välinevuokraan).
Palveluiden pyöräily-ystävällisyyttä tulee parantaa
Vuoden 2020 tutkimuksesta saadun palautteen perusteella vuoden 2022 tutkimuksessa keskityttiin erityisesti pyörämatkailijan palveluihin. Tutkimme muun muassa, mitä pyörämatkailupalveluita ja pyörämatkailuun liittyviä tekijöitä tulisi olla paremmin saatavilla, mitä asioita pidetään tärkeänä pyörämatkatuotetta ostettaessa ja millaisia pyöräilijöille suunnattuja majoitus- ja ruokapalveluita kaivataan. Huomiota kiinnitettiin myös opastettujen pyöräretkien kiinnostavuuteen: joka neljäs kokee opastetut pyöräretket erittäin tai melko kiinnostaviksi!
Kiinnostus sähköpyöriä kohtaan on näkynyt vuoden 2020 tutkimuksen lisäksi pyöräkaupoilla ja pitkissä odotusajoissa, eikä trendi näytä laskevan: lähes puolet (44 %) vuokraa sähköavusteiden pyörän tavallisen pyörän sijaan. Samanlainen trendi on nähtävissä myös Saksassa, jossa Radreiseanalyse 2022 -tutkimuksen mukaan kiinnostus sähköpyöriä kohtaan on kasvanut tasaisesti vuodesta 2018 lähtien.
Pyörämatkailuaktiivisuus kasvanut parissa vuodessa
Kotimaisen pyörämatkailijan innokkuus yöpymisen sisältäviä pyörämatkoja kohtaan on kasvanut: yli puolet vastaajista arvioi käyvänsä vähintään kerran vuodessa yöpymisen sisältävällä pyörämatkalla. Kolmasosa vastaajista lähtee matkalle oman puolisonsa kanssa, nuoremmat ikäluokat kaveriporukalla ja erityisesti maantiepyöräilijät pyöräilevät yksin.
Vaikka kenties pyörämatkailun korkein piikki on takana päin, pyörämatkailulla on edelleen hurja vetovoima, eikä merkkejä innostuksen laantumisesta ole juurikaan: 42 % vastaajista arvioi oman pyörämatkailuaktiivisuutensa pysyvän ennallaan seuraavan vuoden aikana ja jopa 53 % arvioi aktiivisuutensa kasvavan seuraavan vuoden aikana.
Samaa viestiä kerrotaan myös Euroopan suosituista pyörämatkailukohteista muun muassa Alankomaista, Espanjasta ja Italiasta. Pyörämatkailun kehittämisen momemtum on nyt!
Ellaren tiimi pysyy pyörän satulassa
Ellare on Suomen aktiivisin ja laaja-alaisin pyörämatkailua kehittävä yritys, jonka tiimi pyöräilee aktiivisesti. Olemme olleet mukana kehittämässä suomalaista pyörämatkailua jo vuodesta 2000. Lisäksi Ellaren Tiina on Suomen ensimmäinen Euroopan pyöräilyliiton (ECF) sertifioima reittitarkastaja. Teemme omaa luonto- ja pyörämatkailututkimusta, josta Sinä hyödyt.